Når det kommer til intern marketing, er leadscoring et særdeles virksomt værktøj. Med leadscoring har du mulighed for at optimere den indsats, som din virksomhed foretager over for en række leads. Metoden giver dig nemlig mulighed for at give dine leads points, efter hvilke handlinger de foretager sig. Derfor kan du anvende leadscoring til at målrette din virksomheds marketingsindsatser over for konkrete leads. Du kan læse meget mere om metoden i det følgende.
Hvad er leadscoring?
Måske har du stillet dig selv spørgsmålet, hvad er lead scoring?. I så fald kommer svaret lige her. Leadscoring er en slags pointsystem, som du kan opsætte for dine potentielle og nuværende kunder. Når disse så foretager en handling, vil de enten optjene eller miste points i systemet.
Det kan for eksempel være, at et lead får flere point, hvis vedkommende booker et møde med en af jeres konsulenter. Ligesådan kan det også være, at et lead mister point, hvis vedkommende afmelder sig fra jeres nyhedsbrev.
Formålet med leadscoring er derfor at prioritere leads, så du altid kan tilbyde dine leads indhold, som er relevant for netop dem. Sagt med andre ord er det altså en metode til at følge dine leads i deres kunderejse.
Opsæt selv kriterierne for point
Ikke to virksomheder er ens, og derfor er det også kun naturligt, at hver virksomhed har sit eget pointsystem. Det vil derfor også sige, at det er dig selv, der skal opsætte regler for, hvad de forskellige antal points skal udløse. Antallet af points kaldes også for target score.
Måske ønsker du, at der skal ske en handling, når target scoren rammer henholdsvis 50 og 100? Måske vil du gerne igangsætte en handling på både 25, 50, 75 og 100 points? Det er helt op til dig og din virksomhed at vurdere.
Definer selv handlingen
Det er også dig selv, der skal definere, hvilken handling der skal udløses, når de givne target scores bliver ramt. Måske vil du blot sende en notifikation til en salgsperson i dit team. Herefter kan sælgeren tage kontakt til den person, der har opnået en given target score.
Det kan også være, at den specifikke target score skal igangsætte en automation. Der er nemlig et utal af muligheder inden for leadscoring. Alle mulighederne har til formål at optimere din virksomheds marketingsindsats, så den bliver mere målrettet det enkelte lead.