Går man en tur i Indre København, vil man hurtigt møde et stort udvalg af restauranter, caféer og barer. Det samme gælder i resten af Danmark – der findes alverdens muligheder for at blive mæt og få tilfredsstillet smagsløgene, og der kan findes restauranter fra alle verdenshjørner. Som restauratør er man nødt til at gøre noget aktivt for at styrke restaurantens brand – måske laver man fantastisk god mad, men hvis man vil findes i det mylder af restauranter, der er, er man altså nødt til at gøre andet end blot at lave god mad.
Gør menuen enkel og overskuelig
En restaurant, hvor menukortet bugner af forskellige retter og elementer fra mange forskellige madkulturer og lande, kan let blive uoverskuelig. Et menukort med et kæmpe udvalg af forskellige retter kan for nogen måske signalere, at kokkene på denne restaurant er dygtige – hvis de formår at kreere så mange forskellige retter, må de kunne deres kram. Men for mange personer vil en bred menu indikere, at restauranten ikke specialiserer sig i noget særligt, og at der ikke bliver gået i dybden med retterne. En restaurant med et simpelt og overskueligt menukort, hvor der er få retter at vælge imellem til både forret, hovedret og dessert, signalerer, at de virkelig har styr på disse få retter, og at her er værd at spise. Derudover er det lettere for restaurantens gæster at tage en beslutning, da de ikke skal bladre igennem en masse sider blot for at læse om forretterne.
Skil dig ud fra mængden
Med det førnævnte enorme udvalg af forskellige restauranter i gadebilledet, er man som restauratør nødt til at skille sig ud fra mængden. Man behøver ikke at opfinde den dybe tallerken og tilbyde en helt ny slags mad, men det duer heller ikke blot at åbne en klassisk italiensk restaurant og så håbe på, at gæsterne strømmer til. Man er nødt til at være anderledes, og det kan eksempelvis gøres ved at specialisere sig i en bestemt stilart, nogle specifikke råvarer, en specielt koncept eller noget fjerde. En klassisk italiensk restaurant kan være rigtig god, men restauratøren er nødt til at differentiere sig fra alle de andre klassiske italienske restauranter, eksempelvis ved at brande restauranten på, at opskrifterne stammer fra ejerens bedstemor, som er fra Rom.
Invester i kvalitetsudstyr til køkkenet
En restaurant, der signalerer høj kvalitet, vil automatisk styrke sit brand. Hvis gæsterne straks bemærker kokkenes og tjenernes lækre klæder, samt lægger mærke til det unikke service og de smukke serveringsfade, vil deres samlede indtryk af restauranten blive forbedret. Ved at investere i kvalitetsudstyr til restaurantens kokke og køkken kan man som restauratør styrke brandet. Eksempelvis kan professionelle køkkenknive, flotte, og praktiske kokkesko og enkle og moderne tjenerforklæder skabe en signalværdi af høj kvalitet og fokus på funktionalitet. Læs mere om professionelt køkkenudstyr og funktionel og flot beklædning til kokke og tjenere på cateringinventar.dk og styrk din restaurants brand ved hjælp af godt køkkenudstyr.