Arbejdet kan være formidabelt. Det kan være pressende. Og det kan være direkte stressende. Især på dedikerede arbejdspladser, hvor alle ønsker at lave et perfekt produkt, kan der opstå situationer, hvor stemningen tager en drejningen til det værre. Det er naturligt, at mange mennesker ikke altid vil være enige om alting. Du og dine kollegaer skal blot være opmærksomme på, hvornår det går fra at være debatterende til at være skænderier. Selv de værste stemninger og situationer kan dog løses med de rette tiltag og aktioner. Der er både ting, I selv kan gøre, og ting, som en udefra kan hjælpe med – se mere her.
Når den djævelske stemning viser sit splittende hoved
Når først stemningen af hård uenighed viser sig, kan det være svært hurtigt at lukke den kløft, der skabes mellem jer, inden den gror sig så stor, at I overhovedet ikke kan nå til saglig enighed. Det kan føles som om, at jo mere du prøver at forklare dig selv, jo længere væk løber kollegaen og hendes forståelse væk – og til sidst er de ude over horisonten, uden for pædagogisk rækkevidde. Prøv disse ting næste gang kløften slår revner i jorden mellem jer:
-
En skal tage det første skridt over revnen i jorden – inden kløften vokser. Ellers ender I igen langt væk fra hinanden. Det kan være svært at række hånden ud mod en, man er uenig med, men på denne måde kan du måske nå deres forståelse.
-
Hør på hinanden. Husk altid at høre den anden persons udlægning og synspunkt – lige meget hvor dumt det end lyder. For du tager jo nogle gange fejl, og måske er dette en af de gange, selvom du ikke selv ved det.
-
Hvis det går helt galt, så tag en pause fra hinanden. Forhåbentlig kan stilhedens eftertænksomhed slå rod I jer alle.