Rigtige mange danskere handler dagligt på nettet. På bare fem år er handlen på internettet steget med hele 70% og næsten halvdelen af alle danskere bruger mobiltelefonen til at handle på nettet. Og selvom den danske nethandel samlet omsætter for over 70 milliarder danske kroner, og danskerne faktisk gerne vil større de danske webshops, så er der enkelte brodne kar, som ødelægger det for hele den samlede danske stab af webshopejere. For hvert år snydes flere og flere danskere i deres jagt efter det helt rigtige tilbud. Men hvordan sikrer man sig, at man ikke bliver snydt, når man jagter det gode tilbud.
Når danskerne jagter priser og tilbud på telefonabonnementer
, hårde hvidevarer, ting til hjemmet og så videre, så begiver de sig ud på ukendt land. For hvor man kan se ekspedienten i øjnene ved kassen i supermarkedet, så er der ikke mange steder, man oplever personlig betjening i forbindelse med nethandel.
Og desværre snydes rigtig mange danskere dagligt på nettet. Særlig DBA, måske bedre kendt som Den Blå Avis, er et notorisk sted for svindlere. Særligt handlen med mobiltelefoner, billetter og designermøbler volder problemer for de mange danskere, som tror, at de har gjort en god handel.
Brug pejlemærker
Skal man som dansker være helt sikker på ikke at blive snydt online, ja så får man noget af en opgave for. For mens sådanne certificeringer såsom e-mærket er et godt pejlemærke, så kan man stadig opleve brodne kar, som har anvendt e-mærket uden tilladelse.
Man kan dog bruge tjenester såsom Trustpilot, hvor man løbende kan holde øje med, om andre danskere har haft gode oplevelser med lige netop den shop, man påtænker at handle ved. Det er en god måde at holde øje med webshopejere på, ligesom du får mulighed for at identificere nogle af de faldgrupper, andre tidligere har oplevet med den pågældende webshop.
Derudover skal du altid betale med kort, så du er sikker på, at din bank kan trække betalingen tilbage, hvis uheldet skulle være ude, og din vare aldrig kommer.