Desværre er det ikke så ofte bilejere tænker på, hvor vigtige bilens støddæmpere er for sikkerheden på vejene. I Tyskland har en undersøgelse, at op mod 60 procent af ældre biler havde defekte støddæmpere. Det kan absolut ikke anbefales at køre med slidte støddæmpere, da det kan være farligt i en opbremsningssituation. Så hvis din bil er så udtjent, at du ikke har mod på at få støddæmperne udskiftet, skulle du måske i stedet overveje at køre bilen til en autoophugger og få udbetalt skrotpræmien?
Hvorfor er støddæmpere vigtige?
Hvis din bil ingen støddæmpere havde, ville den på det nærmeste hoppe af sted hen over vejen, fordi der ikke var noget til at stoppe svingningerne i bilens fjedre. Det ville betyde at dækkene ikke havde vejgreb, og bilen derfor ikke kunne hverken bremses eller styres. Defekte støddæmpere, der måske kun yder det halve af, hvad de skulle, forringer således både bilens bremseegenskaber og styreegenskaber. En bil med støddæmpere, der kun har den halve effekt, vil med en hastighed på 50 km/t skulle bruge 2-3 meter mere for at bremse. De 2-3 meter kan være fatale, hvis det drejer sig om bykørsel, hvor det måske er fodgængere og cyklister – de såkaldte bløde trafikanter – du skal bremse op for.
Hvor ofte skal støddæmpere tjekkes og skiftes?
Støddæmpere skal tjekkes hver gang bilen har kørt 20.000 km. For hver 80.000 km skal de skiftes om nødvendigt. Det er desværre de færreste, der er klar over dette og ved bilsyn bliver der for det meste kun foretaget et visuelt tjek. Det er nemlig de færreste autoværksteder, der ligger inde med det mere avancerede udstyr, som skal til for at tjekke støddæmpernes tilstand fuldt ud. Når støddæmpere skiftes skal det ske parvis. Begge forhjul samtidigt og begge baghjul samtidigt. Det koster i omegnen af 4000 kr. at få skiftet støddæmperne ved baghjulene og 6000 kr. at få skiftet dem ved forhjulene. Det varierer naturligvis i forhold til hvilken type bil du har.
Har du en gammel bil?
Det er farligt at køre med defekte eller slidte støddæmpere både for dig selv og andre trafikanter. Så er din bil ved at være så gammel og udtjent, at du ikke synes, du vil ofre nye støddæmpere på den, kan du overveje, om ikke det er bedre at skrotte den og få udbetalt de 2200 kr. i skrotpræmie. For at få skrotpræmien skal du vælge en autoophugger, der er miljøgodkendt. Og finder du i tillæg en autoophugger, der er med i kollektivordningen for producentansvar, kan du få din bil skrottet helt gratis og dermed få udbetalt alle 2200 kr. Er autoophuggeren ikke med i ordningen, vil der til tider være et gebyr forbundet med skrotningen.
Hvorfor er det gratis?
- 1-1-2007 trådte et nyt direktiv fra EU i kraft. Direktivet pålagde bilimportørerne det ansvar at sørge for, at slutbrugerne kan skille sig af med en gammel og udtjent bil – personbil eller varevogn – uden at det koster dem noget. Derfor kan man aflevere sin bil gratis til skrot hos en autoophugger, der er med i denne ordning.
Betingelser for skrotpræmien
Der er dog visse betingelser for, om du kan få en skrotpræmie. Din bil skal enten vær en personbil, hvor der ikke er plads til mere end ni personer eller det skal være en varevogn, der ikke vejer mere end 3500 kg. Bilen skal have været ansvarsforsikret og være afmeldt hos Motorregisteret. For at få præmien på 2200 kr. skal du som før skrevet også vælge en autoophugger der er godkendt af Miljøstyrelsen. Ud over at du får de 2200 kr. vil det være til gavn for miljøet at vælge en miljøgodkendt autoophugger. Du kan dermed med god samvittighed skille dig af med din gamle bil.