3 tips til en travl, men sund hverdag

0

I en travl hverdag kan det være svært at få det hele til at hænge sammen – og oveni vil man også gerne leve sundt. Tiden er knap, og så er det ikke motion, der står øverst på listen, sammen med overskud til sund aftensmad. Her får du derfor 3 tips til, hvordan du i en travl hverdag kan leve sundere.

Hurtig, sundere aftensmad

Børnene er trætte og du er træt. I har alle brug for ny energi oven på en lang dag, men først skal I lige igennem supermarkedet for at handle. Det kan være en træls opgave, som næsten tager pusten fra én, inden man overhovedet er gået i gang. Så er man tilbøjelig til at vælge den nemme løsning – og det behøver faktisk ikke altid være usundt.

En måde, hvor man kan leve lidt sundere i hverdagen, er nemlig ved at bestille sund take- away. Nogle firmaer er nemlig begyndt at fokusere på mad, som ikke er badet i kalorier. Det kunne eksempelvis være Kylling & Co Viborg. Det er nemt, for du slipper helt for turen i supermarkedet og i køkkenet. Du kan bare bestille det online, for det ligger i 12 forskellige byer.

Hvis du godt selv kan lidt at stå i køkkenet, så kan det være, at løsningen er måltidskasser. Så kan du få leveret en kasse med råvarer og opskrifter til din aftensmad, så slipper du for supermarkedet. Det er bare at gå i gang, når du kommer hjem og er sulten. Opskrifterne er ofte heller ikke nogen, som kræver, at man står i køkkenet i flere timer.

Få motion ind i de små pauser

I en travl hverdag kan det godt være svært at få tid til at motionere. Rigtig mange sidder stille hele dagen på deres arbejde eller i skolen. Derfor handler det om at få motion ind i hverdagen uden, at du behøver at tage ned i fitnesscenteret eller løbe en lang tur. De små ting kan nemlig også gøre en forskel. Du kan eksempelvis:

  • Tage cyklen på arbejde eller andre steder, hvor du alligevel skal hen
  • Tage trapperne hver gang du kan
  • Lave træningsøvelser, mens du ser tv

Pauserne er vigtige

Nogle gange kan man være helt optaget af sit arbejde. Men det er vigtigt at huske at holde pauser en gang i mellem. Hvis du vælger at droppe pauserne kan det nemlig have betydning for din sundhed, både i forhold til stress og muskelspændinger. Det er nemlig ikke nok blot at tage en pause ved at kigge på sin mobil i stedet for computerskærmen. Du skal op rent fysisk op af stolen.

Hvis det er lidt svært at huske pauserne, så sæt en alarm på din mobil, så den minder dig om det i løbet af arbejdsdagen. Det behøver ikke være lange pauser, men blot at gå en lille tur rundt på kontoret, ud efter et glas vand eller en gang op og ned af trapperne – så får du også lidt motion med på vejen.

Share.

About Author